A1 : Empowerment im E-Learning
Schwerpunkt Empowerment im E-Learning
LMS ILIAS utility in transforming education from residential to non-residential. Case study "Postgraduate e-Studies on e-Teacher and e-Instructor within a New Learning Environment Caused by COVID-19
Presentation in English by Piotr Gawliczek, NATO DEEP eAcademy
Between October 2020 and June 2021 and in response to the impact of the global COVID-19 pandemic, NATO set up and successfully completed a series of postgraduate studies on "E-teacher and e-instructor within a new learning environment caused by COVID-19". The activity was conducted on two platforms: NATO DEEP ADL Portal (LMS ILIAS based) and NATO DEEP Videoconferencing Portal (BigBlueButton based). A closing ceremony marking the completion of ten month-long online sessions was held on 26 June 2021. 23 civilian and military instructors from 16 NATO member and partner countries received certificates of completion. The students also received the academic diploma of completion, issued by the Polish University of Warmia and Mazury in Olsztyn (UWM), as the documents recognized within the European Education Area, stating 260 academic hours and 60 ECTS points (European Credit Transfer and Accumulation System).
The studies were conducted within the framework of the cooperation between NATO’s Defence Education Enhancement Programme and the European Security and Defence College of the European Union. Ten subjects were conducted by lecturers from the NATO Defense College in Rome (Italy), NATO School Oberammergau (Germany), UWM Olsztyn, European Security and Defence College of the European Union, and the eAcademy of NATO’s Defence Education Enhancement Programme. Three participants received a special "Jean d’Andurain Prize" - for the best student to commemorate the founder of NATO’s Defence Education Enhancement Programme. Based on a feedback from the graduates, the eAcademy of NATO’s Defence Education Enhancement Programme will continue to support instructors with a new “e-Instructor Certification Programme” that will prepare civil and military faculty in professional military education institutions to become fully operational in e-learning environments and will provide knowledge on how to design, plan and implement remote classes and courses.
Assoc. Prof. Piotr Gawliczek, PhD is the NATO DEEP eAcademy Director (from 2020). His research and educational activities are focused on information and communications technologies (ICT), Advanced Distributed Learning, and mobile learning within education and training. He is also focusing on asymmetric threats, strategic communications, social communications and media, the Bologna Process and leadership issues. He supports the efforts of the partner countries within the Defence Enhancement Education Programmes (DEEP). He has written numerous publications on questions of ICT, e-learning, Bologna Process, asymmetric threats, and leadership. He has implemented e-learning/ADL system solutions, based on the LMS ILIAS and the BigBlueButton platforms, in many military and civilian educational entities. Doctor honoris causa of the National Defence University of Ukraine in Kyiv (2020).
* * *
Agile Lehr-/Lernmethode in ILIAS umgesetzt - am Beispiel edu-Scrum®
Vortrag von Dr. Heike Rundnagel, Philipps-Universität Marburg
In diesem Beitrag soll die Methode eduScrum® in unserer Umsetzung in ILIAS vorgestellt werden. eduScrum® ist ein auf SCRUM basierendes Rahmenwerk, welches von Willy Wijnands entwickelt wurde. Im Wintersemester 19/20 haben wir, Nico Sturm als Lehrender und Heike Rundnagel als Umsetzende auf der Lernplattform, gemeinsam einen ILIAS-Kurs entwickelt, der in seinen Grundsätzen der agilen Methode eduScrum® folgt.
Ziel war es ein Szenario zu entwickeln, welches der Methode entspricht und agiles Lehren und Lernen ermöglicht. Unsere Umsetzung schafft somit einen Raum, der Studierenden die Möglichkeit bietet sehr stark selbstgesteuert und –organisiert zu lernen. ILIAS dient hier als Plattform der Information und Kommunikation sowie als Möglichkeit der Zusammenarbeit von Studierendengruppen. Es wurden Tools zum kollaborativen Arbeiten einerseits und zum Erstellen verschiedener Lern-Produkt andererseits eingesetzt.
Ziel des Beitrags ist es, ein - aus unserer und aus Sicht der Studierenden gelungenes - Lehrprojekt vorzustellen. Hierzu möchten wir gerne die Grundlagen von eduScrum® kurz darstellen, um daran anschließend zu zeigen, wie diese in der Umsetzung im ILIAS-Kurs aufgegangen sind. Darüber hinaus möchten wir gerne gemeinsam in der Gruppe die Weiterentwicklung unserer Idee diskutieren.
Dr. Heike Rundnagel, Projektreferentin/Instructional Designer, Projekt Zukunftswerkstatt, Dezernat Studium und Lehre, Referat Hochschuldidaktik und Lehrentwicklung
* * *
Volle Kraft voraus – eCoaches für Digital Skills in der Lehre
Vortrag von Sevgi Isaak, Universität Bern
Im Februar 2020 ist das eCoach-Projekt zur Stärkung der digitalen Kompetenzen im Bildungsbereich gestartet. Ausgebildete Studierende konzipieren und gestalten a(ttra)ktive Szenarien der Lehre in Zusammenarbeit mit ihrer/ihrem zugeteilten Dozierenden. Im Zentrum des Projektes steht der Aufbau eines Multiplikatorensystems zur Unterstützung und Förderung innovativer Lehre mit digitaler Technologie.
Der sichtbare Erfolg in der bunten Nutzung von ILIAS soll zum Nachmachen motivieren, gar anstecken. Die kreative/didaktische Umsetzung von diversen ILIAS-Kursräumen der eCoaches ist eine perfekte Ergänzung zur Präsenzlehre.
Zudem animiert die spielerische Herangehensweise in ILIAS, die eCoaches dazu eigenständig vielfältige Lösungen für verschiedene Lehrszenarien zu konzipieren. Die selbstverständliche Verwendung von ILIAS im eCoach-Programm (Bewerbung, Ausbildung, Jobbörse) minimiert Hürden und Ängste und richtet viel eher den Fokus auf die „lebendige“ Auseinandersetzung der Online-Lehre.
Sevgi Isaak leitet seit 2019 das eCoach-Programm der Universität Bern. Sie ist hauptsächlich für die Entwicklung und Programmleitung des eCoachings zuständig. Als Kommunikationsdesignerin beschäftigt sie sich im Rahmen ihrer Tätigkeit beim iLUB ebenfalls mit den Themen E-Kollaboration, Informationsarchitektur und innovative Lehr-/Lernsettings.
Link zur Webseite der eCoaches der Uni Bern