Videomaterial innerhalb von ILIAS didaktisch anreichern: Interaktive Videos für die Hochschullehre nutzen
Didactic enrichment of video material within ILIAS: Using interactive videos for university teaching
Workshop in German by Florian Gurt, Institut für Lern-Innovation, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
Videos are an integral part of many digitally supported teaching-learning scenarios. Especially in retrospect of the "Corona Semester", the use of teaching videos made it possible to convert classroom events into a digital format. However, the production of didactically and technically successful videos is extremely time and resource consuming. Furthermore, the use of videos in digital teaching-learning scenarios is often characterized by a rather passive use of media. The aim of the workshop is to use the "Interactive Video Plugin" in ILIAS to show possibilities to didactically enrich existing or freely accessible video material and to break through the often only passive reception of the students. Apart from theoretical impulses the focus is above all on the practical implementation and design of interactive videos. A laptop or PC is required for the workshop.
Videomaterial innerhalb von ILIAS didaktisch anreichern: Interaktive Videos für die Hochschullehre nutzen
Workshop auf Deutsch von Florian Gurt, Institut für Lern-Innovation, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
Videos sind ein fester Bestandteil vieler digital unterstützter Lehr-Lern-Szenarien. Gerade in Rückblick auf das „Corona Semester“ konnten mit dem Einsatz von Lehrvideos Präsenzveranstaltungen in ein digitales Format umgewandelt werden. Die Produktion von didaktisch und technisch gelungenen Videos ist jedoch extrem zeit- und ressourcenaufwendig. Zudem ist der Einsatz von Videos in digitalen Lehr-Lern-Szenarien oftmals von einem eher passiven Medieneinsatz gekennzeichnet. Ziel des Workshops ist es, unter Verwendung des „Interaktiven Videos-Plugins" in ILIAS Möglichkeiten aufzuzeigen, vorhandenes oder frei zugängliches Videomaterial didaktisch anzureichern und eine Durchbrechung des oftmals nur passiven Rezipierens der Studierenden herbeizuführen. Neben theoretischen Impulsen liegt der Fokus vor allem auf der praktischen Umsetzung und Gestaltung von interaktiven Videos. Für den Workshop wird ein Laptop oder PC benötigt.